Історія підприємства

ПАТ «ЧЕРКАСЬКИЙ АВТОБУС» зформований на базі і є правонаступником Черкаського авторемонтного заводу («ЧАРЗ»).

Будівництво Черкаського авторемонтного заводу було почато в лютому 1964 року, як бази для проведення капітального ремонту автобусів ПАЗ-652 із проектною потужністю 1500 одиниць у рік. У грудні 1966 р. Державна комісія прийняла завод в експлуатацію. В 1972 р. «ЧАРЗ» вийшов на повну проектну потужність і аж до припинення ремонтних робіт у 1993 р. на ньому було відремонтовано 25115 автобусів Підтвердженням високого професійного рівня і кваліфікації фахівців підприємства став той факт, що в 1972 р. на заводі був побудований новий цех по випуску виробів для військово-промислового комплексу. До 1993 р. було випущено 1235 одиниць виробів.У 1992 р., у зв’язку зі зміною ситуації на ринку, на заводі було налагоджене виробництво причепів для легкових автомобілів, а також освоєна технологія переустаткування автомобілів ІЖ-2715 під вантажно-пасажирський варіант. З 1994 р. відповідно до Указу Президента України від 15.06.1993 р. була почата приватизація підприємства, що завершилася 14 серпня. На базі «ЧАРЗ» було створено відкрите акціонерне товариство «Черкаський авторемонтний завод».

Приватизація ознаменувала собою початок масштабної реорганізації виробництва і розширення асортименту продукції, що випускається. У 1996р. був освоєний випуск мікроавтобуса на базі автомобіля «ГАЗЕЛЬ», а також методика переустаткування суцільнометалевого автомобіля під мікроавтобус на 12 місць і вантажний варіант на 5-7 місць. Надійшла у виробництво аварійна мобільна майстерня, на базі шасі автомобіля КрАЗ-260М. Майстерня призначалася для транспортування ремонтної бригади і необхідного устаткування до місця аварії, а також проведення в польових умовах ремонтних робіт магістральних газопроводів - у будь-який час доби при температурі від (- 40) до (+ 50) градусів Цельсія.

У 1998р. почався новий етап у розвитку заводу, що зв’язаний з підготовкою до випуску принципово нової продукції: малого міського автобуса А-091 «Богдан». У цей період було зроблено капітальний ремонт цехів, перепланування технологічного процесу, виготовлення не стандартизованого устаткування, придбання і монтаж нового обладнання, навчено персонал для виготовлення нової продукції.

В 1999 році на заводі розпочато виробництво міських автобусів. Розробку принципово нового для України малого автобуса А-091 було проведено ВАТ "Укравтобуспром" за завданням концерну "Укрпромінвест". На той час автобус ввібрав в себе сучасні світові технічні досягнення в автомобілебудуванні. Автобус повністю відповідав правилам ЄЕК ООН № 36 та ГОСТу 27815-88, яким повинен відповідати громадський транспорт.

12 листопада 2000 р. ВАТ «ЧАРЗ» був перейменований у ВАТ «Черкаський автобус». Планувалося досягти виробничої потужності заводу 500 автобусів у рік, з цією метою на початку 2002р. був розроблений новий план реконструкції підприємства, реалізація якого дозволила протягом 2-х років досягнути виробничої потужності - 500 автобусів у рік. З травня по грудень 2002 р. був виконаний перший етап реконструкції заводу: введена в дію нова фарбувально-сушильна дільниця і цех склопластику. Фарбувальна дільниця має у своєму складі 4 фарбувально-сушильні камери і 4 місця підготовки. Фарбувально-сушильні камери фірми SMAYTL (Польща) - сухого типу, теплоносій - дизельне паливо, довжина камер – 13 м, температура сушіння – (+60°С). Місця підготовки і фарбування обладнані припливно - витяжною вентиляцією з підігрівом повітря теплогенераторами SMAYTL. Продуктивність малярної дільниці піднялася з 1 до 4 кузовів у зміну. Наново побудований цех склопластику займає площу 1536 м2 і дозволяє робити 1500 комплектів деталей автобусів «Богдан» у рік. Цех обладнаний припливно - витяжної вентиляцією. Комплекс устаткування «KLIMA» (Польща) дозволяє підтримувати постійну робочу температуру в цеху +20°С. Виготовлення деталей виробляється методами контактного машинного формування на базі американського устаткування МVР.

Протягом 2003 року на підприємстві власними силами було розроблено та поставлено на виробництво нову модель міського автобуса А092. В цій моделі були враховані всі недоліки, що були виявлені експлуатацією автобусів попередньої моделі А091. Починаючи з другого півріччя 2005 року, завод припинив виробництво автобусів А091 і повністю перейшов на випуск автобусів А092.

Наразі створено кілька модифікацій автобуса А-092: А09201, А09202, А09204, А0921, А09211, А09212, А09214, а також А144, А145, автобус надвеликої місткості А231, перевізний рентгено-флюорографічний кабінет "Квант", гірничорятувальний автобус, «Шкільний» автобус.

Конструкція і технологія виробництва автобусів постійно вдосконалюються, впроваджуються заходи щодо зниження трудомісткості виробництва, собівартості, підвищення якості продукції.

Протягом 1999–2006 років відбулося комплексне переоснащення виробництва: збудовано нову фарбувальну дільницю, цех склопластику, новий зварювальний цех, проведено реконструкцію виробничих приміщень, газифікацію, придбано нове обладнання. Це позитивно відобразилося на темпах зростання виробництва, що наведено в таблиці.


Рік

Обсяг виробництва

Чисельність

персоналу

(чол.)

Автобуси (штук)

Вантажні автомобілі (штук)

1999

3

-

210

2000

39

-

369

2001

194

-

415

2002

467

-

577

2003

1234

-

953

2004

1125

63

1099

2005

2008

160

1577

2006

2561

255

1533

2007

2692

271

1496

2008

2683

100

1270

2009

455

-

545

2010

433

133

449

2011

828

32

669

2012

702

127

475

2013

389

158

501

2014

319

89

440

2015

330

69

408

2016

198

36

386

2017

382

47

404

2018

441

167

425

2019

441

128

420

2020

338

69

414

2021

303

80

400

2022

298

111

398

2023

499

378

406

















































В 2009 році, в зв'язку з кризовим станом економіки України, обсяги виробництва скоротились до 455 автобусів. Незважаючи на фінансові труднощі, які виникли через падіння попиту на продукцію внаслідок зростання цін на імпортні комплектуючі, згортання кредитування покупців з боку банків та подорожчання відсоткових ставок, підприємству вдалося зберегти свій виробничий потенціал та створити передумови для виходу з кризи. Вже в 2010 році було вироблено 733 автобуси, що в 1,6 рази більше 2009 p., в 2011 році вироблено 828 автобусів.

Зосередивши зусилля на виробництві автобусів, завод відмовився від виробництва іншої продукції (автомобільні причепи, переобладнання автомобілів і автобусів), передавши їх виробництво спорідненим структурам.

На ПАТ "Черкаський автобус" діє сертифікована система менеджменту якості, побудована відповідно до вимог міжнародних стандартів.

У кризовий період завод розширив номенклатуру виробляємої продукції та почав виробляти шасі вантажних автомобілей і надбудови для них.

В залежності від потреб ринку в кількості автобусів, чисельність персоналу підприємства постійно змінюється. Найменша чисельність персоналу на ВАТ «Черкаський автобус» була у 1999 році - 210 осіб, найбільша у 2005 році – 1577 осіб, станом на 2016 рік на підприємстві працює 450 осіб.

У вересні 2010 року, згідно закону України «Про акціонерні товариства», ВАТ «Черкаський автобус» було перейменовано у ПУБЛІЧНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО «ЧЕРКАСЬКИЙ АВТОБУС». На початку 2011 року ПАТ «ЧЕРКАСЬКИЙ АВТОБУС» вийшов із складу Корпорації «Богдан» і став самостійним підприємством. Підприємство зареєструвало власну торгову марку «АТАМАN» для всієї продукції , що виробляється на підприємстві.

З 2014 року інженерно-технічний персонал ПАТ «ЧЕРКАСЬКИЙ АВТОБУС» почав проектні роботи із створення нових моделей на заміну морально застарілих моделей і на протязі 2015 -2016 років завод перейшов на випуск нових сучасних автобусів «АТАМАN» моделей А096 – туристичний, А092Н6 – міський, А09216 – міжміський.

Всі ці автобуси відповідають екологічним вимогам за рівнем викидів ЕВРО-5 і вище.

У 2016 році почалося переоснащення механообробної дільниці механо-заготівельного цеху сучасним обладнанням - введені в дію фрезерні, токарні верстати і верстати для гнуття труб з числовим програмним керуванням. Фахівці ПАТ «ЧЕРКАСЬКИЙ АВТОБУС» повні оптимізму, мають багато професійних задумів та ідей, які будуть втілюватися в життя ще багато років.